Sunday, July 3, 2011

Tak Guna Punya Perempuan!

Di suatu ketika

Abang: Hey pompuan, cepat sikitla! ingat kau sorang je ke nak guna bilik air, aku pun nak mandi jugak..berangan lah tu..tak guna betulla pompuan ni!


Adik: Kakak ni sibukla, orang nak tengok kartunla..beli la TV sendiri


Mak: Abang, tolong temankan adik nak cari buku dia


Abang: Ah..malasla mak, biarla dia pergi sendiri, bukan dia takde kaki nak berjalan


Mak: Ni apa masak nasi macam ni? Bubur ke nasi ni? Berapa banyak air kakak letak ni?..Ayah kau marahla macam ni..Haii, memang tak boleh harap langsunglah ada anak dara macam ni


Ayah: Ayah sibukla kakak, takpela, kakak dah menang anugerah tu kira baguslah, ayah tak dapat datangla, ajak mak ke abang pergi tengok


Di suatu ketika



Lelaki ajnabi: Tiap kali saya bangun je dari tidur, awak la orang pertama yang muncul dalam fikiran saya


Lelak iajnabi : Siapa yang dapat awak memang lelaki yg sangat beruntung, awak cantik, lembut, sporting...


Lelak ajnabii: Eh, saya tak kisahla, awak punya pasal saya mati pun takpe, baru je 20 minit saya tunggu, saya faham jalan jem, jangan la risau ya


Lelaki ajnabi: (SMS)I miss you so much


Lelaki ajnabi: (SMS) Jaga diri bebaik taw..


Lelaki ajnabi: (SMS)Awak, awak sayang saya tak?..


Lelaki ajnabi: Mengenali diri awak merupakan perkara paling indah dalam hidup saya awak tau tak



Di suatu ketika yang lain pula



Ayah: Anak tak mengenang budi! Kau conteng arang ke muka bapak kau ni..mana aku nak letak muka aku ni ha? Aku hantar sekolah agama pun tak menjadi apa-apa langsung pada kau..Hisshhh..kalau aku ikutkan hati aku ni…!!


Mak: Kenapa la kakak buat macam ni, tak ingat Tuhan ke? Tak ingat mak ayah ke? *Selama ni apa yang kurang kami bagi pada kakak? * kakak kan solat..


Abang: Halau je dia keluar dari rumah ni..memang tak guna punya perempuan..biar jadi jalang je terus


Adik: Mengandung tu macam yang ada baby dalam perut tu ke?



*Selama ni apa yang kurang kami bagi pada kakak? *


1. Kasih sayang,

2. Rasa Hormat dan Dihargai

3. Pujian , Perangsang dan Semangat




Kesimpulan dan Peringatan:


Sayangi, hormati dan hargai saudara perempuan kamu dan anak perempuan kamu. Bersikap adil dan berperikemanusiaan pada mereka. Kepada ibubapa, pupukkan semangat ‘We are one team/ Kami adalah sebuah pasukan’ dalam jiwa anak-anak. Bajai nilai-nilai dan semangat membela dan toleransi sesame anak lelaki dan perempuan. INI BUKAN bermaksud memanjakan mereka berlebih-lebihan. Tetapi bersikap adil dan bertindaklah sebagai manusia islam yang beriman.


Kebanyakkan remaja perempuan yang datang dari latarbelakang keluarga yang harmoni, perhatian, dan kasih sayang yang terisi dengan adil, tidak akan mudah CAIR dengan pujuk rayu lelaki ajnabi kerana diri mereka tidaklah dahagakan perhatian, pujian dan penghargaan kerana segalanya itu telah pun mereka perolehi dari kalangan keluarga sendiri.


Be positive, berikan kasih sayang, dan anda akan menerimanya kembali, berikan penghargaan, maka anda akan dihargai, keluarkan kata-kata yang baik, dan anda akan dihormati.


~Man becomes what he always think about~


P/S : Kata-kata itu adalah doa, setiap kata mengeluarkan frekuensi, kerana itulah orang-orang tua dahulu, jika marah pada anak, mereka gunakan perkataan:
" Bertuah punya budak...!"


Credit to :
www.murabbi.net
Dihantar Oleh : arjunasetia
Editor: KAKLONG

1 Komen Orang Bijak :):

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More